Oud en nieuw leven

Oud en nieuw leven

 

Na je wedergeboorte ben je een nieuwe schepping en dat betekent een nieuwe natuur met nieuwe mogelijkheden! Vanaf nu spreek je over twee naturen:

Je oude natuur en je nieuwe natuur,

Je oude mens en je nieuwe mens,

je oude leven en je nieuwe leven.

 

Deze twee naturen hebben verschillende wegen en zijn cruciaal om te kunnen begrijpen en te onderscheiden wie je nou eigenlijk werkelijk bent. Als je ze eens gevonden hebt, verdwijnt er veel, dat je vroeger als onbegrepen moest laten liggen. Alles krijgt nu plotseling leven en verband, zoals in een legkaart, waar je de ontbrekende stukjes op de juiste plaats kunt invoegen.

 

In de Bijbel betekent:

Geest/gerechtigheid =  nieuw leven

Zonde/vlees/wet = oud leven

 

Vervang tijdens het lezen deze woorden maar eens of markeer ze net als ik deed met rood (oud leven) of groen (nieuw leven). Het is een speurtocht om in de Bijbel de oude en nieuwe mens te vinden. Maar als je ze eenmaal gevonden hebt, gaat er een wereld voor je open. Het nieuwe leven is een verborgen schat die we slechts enkel en alleen door de geestelijke ogen kunnen waarnemen. Het is een geheimenis, die aan de gelovigen is geopenbaard, waar we uit mogen putten. Alles in ons zal gaan verschuiven wanneer wij vanuit de nieuwe mens gaan leven. De nieuwe mens ontdekken werkt herscheppend om een bron van vreugde te geven en een krachtig geloofsleven zal starten.

 

De persoon die jij jouw hele leven bent geweest, is nadat je bent wedergeboren en gedoopt bent, dood voor God. De waterdoop is de begrafenis van je oude natuur, van je oude mens. Hier zat namelijk de zonde in. Dit geldt zowel voor je karakter, je goede gewoonten en daden, als voor je slechte gewoonten en daden. Jezus heeft er mee afgerekend aan het kruis. Hij blaast Zijn levensadem in jou en vanaf nu is jouw geest levend geworden. Dit is dezelfde geest als Jezus.

 

God kijkt niet meer naar je oude natuur. Vanaf nu ziet Hij Jezus in jou. Of te wel:

Jouw relatie met God is van geest tot geest.

 

Benieuwd naar hoe het leven er vanuit de geest in het natuurlijke uit ziet? Wat dit voor leven is? Hier geeft Rooted in Jesus onderwijs over.